Pagina's

09 juli 2014

Summer SAL deel 2


Aantal kruisjes: 146W x 152H
26 ct. (10 draads) Antique White 45 x 45 cm
4 strengen DMC 816

Klik om te vergroten!

Om het patroon te printen: Klik zodat het plaatje vergroot, klik met de rechtermuisknop, kies "opslaan als" en sla op op je computer. Print de afbeelding vanaf je computer.

LET OP! De bovenste rij sterretjes is een herhaling van het vorige deel!

NB: op het patroon staan er sterretjes "verkeerd" (o.a. bij de B en D), maar zo is het op het originele lapje ook geborduurd. Ik heb dus de fouten van de maakster over genomen in het patroon.

OEPS!!! Ik heb toch ook een foutje gemaakt: aan de binnenkant van de D hoort er nog een sterretje staan! Dit is in beide gevallen verkeerd gegaan.



Verder werd er nog gevraagd naar de reden van de stersteekjes. Schoollapjes waren bedoeld voor meisjes om te leren "merken". Het linnengoed in de uitzet werd voorzien van initialen, zodat het op "de bleek" duidelijk was, wat van wie was. Als een stersteek op de goede manier gemaakt wordt, is deze aan de voor- en achterzijde gelijk. Dus dit ziet er mooier uit op het linnengoed, als bijvoorbeeld kruissteekjes.

Op schoollapjes zie je ook vaak dat de meisjes begonnen met de makkelijke, rechte letters (I, L) en dat de letters later moeilijker worden. Ook ontbreken er vaak letters in een alfabet. Vroeger werden de I en de J als één letter gebruikt en met name in Frankrijk werd ook de W nog weleens weg gelaten ("Double V"). In oudere merklappen mist ook nog weleens de X, omdat deze letter niet voorkwam in Nederlandse namen, dus had het ook geen zin om deze te leren voor het merken.

Mocht je de stersteekjes vervelend vinden om te maken, kun je er ook kruisjes voor in de plaats zetten. Ieder sterretje wordt dan vervangen door 2x2 kruisjes.

Veel plezier ermee!

Liefs, Simone

19 opmerkingen:

Renée zei

Dank je wel! De naald met draad lig al klaar.

Annelies zei

Dank je wel voor alle moeite ! Ook ik ga binnenkort weer verder, leuk !

Anoniem zei

Bedankt weer! Ik zie nu pas dat er weer sterretjes geborduurd gaan worden, is het hele lapje zo? Ik ben geen ervaren borduurster en weet dus ook niet veel van de achtergrond van schoollapjes. Misschien leuk om iets te vertellen over de achtergrond ervan. Er wordt niet begonnen met gewoon A B C; heeft dit te maken met de moeilijkheidsgraad van de letters of is daar een andere reden voor?

Annelein zei

Heerlijk dat het nieuwe deel al weer uit is. Zo'n leuk werkje om mee bezig te zijn. Dank je wel!!!

dany17 zei

Merci!

Saskia zei

Hallo, ben al weer aardig op weg met borduren maar ontdek net een foutje in je patroon (tussen de 2 D's). Heeft dit gevolgen voor de rest?

Groetjes,

Saskia

Saskia zei

Ik bedoel eigenlijk de linkse D.Daar gaat iets mis met een spatie.

Donatella from Italy zei

Grazie!!

Truus zei

Dank je wel voor weer een deel van de SAL.
Leuke foto van jou!!!
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Simone zei

De maakster van het origineel heeft het op die manier geborduurd, dus ik heb het op exact dezelfde manier op t patroon weer gegeven.

Aangenaam verpozen met Joke zei

Ik was bij het borduren ook al op deze foutjes van de maakster gestuit. Wilde dit net op FB melden, maar je bent me voor.
Nog heel hartelijk bedankt voor het patroon. Het is genieten.
Groeten, Joke

ingrid zei

Dank je wel....ziet er weer leuk uit

Fijne dag nog!
hartelijke groet

MarianneD zei

Dankjewel!

Karine Seynaeve zei

Dank u ben reeds begonnen en ziet er goed uit ✂️

Karine Seynaeve zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Renée zei

Dank je wel voor de informatie. Ik be rechts begonnen en was de 'fouten' nog niet tegengekomen. Leuk om de fouten zo te laten.

Rita Janssen zei

Dankjewel Simone voor deel 2! Deel 1 is al klaar bij mij, wel in blauw en staat op mijn blog, samen met een linkje naar je SAL en je blog om wat reclame te maken natuurlijk! Er zijn toch al een paar volgers warm gelopen lees ik tussen mijn reacties :-)
Grtjes, rita.

Marjan zei

Hai Simone. Ik heb even getwijfeld (want ik ben al met veel andere leuke dingen bezig) maar toch gezwicht want ik vind dit een heel leuk project. Leuk om eens in sterretjes te borduren (al is het soms wel wat lastig met het draaien van het stramien ;-) Wat ik ook erg leuk vind is dat de 'fouten' er gewoon in zijn blijven staan, geweldig dat je dat zo gelaten hebt!
Leuk ook om vandaag de achtergrondinformatie te lezen van het borduren met sterretjes.
Vandaag heb ik een stukje op mijn blog geplaatst met uiteraard een link naar jouw blog.
Nogmaals dank je wel en heel graag tot de volgende week!
Groetjes

Anoniem zei

leuk deze uitleg, ben ik blij mee, geeft net dat beetje meer. ik sla ze op, wil graag een gelijk lapje borduren als die van oma maar kan die door verhuizing even niet vinden, moet er zijn, is er ook wel, komt wel goed. dank voor jullie enthousiasme en het vele werk om alles op de site te krijgen.